Druhým cílem je získat Vaši podporu pro tento významný demokratizační počin a vysvětlit, proč je potřeba se na prosazení onlineVH* složit
sbírkou.
Prostudovat tento web celý, vám může trvat až 1 hodinu, což od většiny členů* ani neočekáváme. Proto se také některé věci na webu pro jistotu opakují.
K pochopení základní podstaty problému bohatě postačí stručná verze1-4 min.
Pro koho to bude příliš laické a krátké, tak zde má náročnější verzi
§ lege artis5 min. nebo středně náročné
argumenty15 min.
Kompletní obsah tohoto webu by se dal shrnout do několika koncentrovaných
a obtížně srozumitelných vět výrokové logiky plné právních termínů,
týkajících se způsobu jednání Komory a konání VH*.
U většiny běžných čtenářů asi nelze předpokládat znalost přesných formulací zákona i vnitřních řádů Komory,
a proto je zde vše laickým způsobem rozloženo na součásti, se zaměřením na některé klíčové pojmy (samospráva, hlasování...).
Možnost zavedení onlineVH* se zakládá na argumentaci, vycházející z ustanovení zákona o ČKA,
nad jehož výkladem však zásadně polemizujeme s dnešním pohledem Komory.
Hlavním důvodem pro zavedení on-line hlasování
je snaha vtáhnout do rozhodování co největší počet členů*.
Současný stav, kdy na VH* o zásadních záležitostech rozhoduje jen cca 2% členů*, není v souladu s preferencemi zákona o ČKA, který přednostně požaduje více jak 50% účast všech členů*, ani v souladu s principy řádné správy a jistě ne ani s hodnotami, které sama Komora prezentuje jako „Demokratickou profesní samosprávu, která je významným atributem občanské společnosti “.Tento stav se Komora nesnaží napravit a když jí byl předložen návrh na reálné zlepšení, postavila se proti němu.
Výsledek loňského dotazníku ukazuje na značnou nespokojenost mnoha členů*, kterou však současné vedení Komory široce přehlíží.
Základní otázkou je, zda navrhovaná změna JŘ* se zavedením
onlineVH*
je zásahem do výkonu veřejné správy a zda je zavedení on-line hlasování na VH* ČKA v souladu se zákonem.
ČKA je veřejnoprávní samosprávná korporace, které zákon svěřil pravomoc vykonávat veřejnou správu ve stanovených případech, v jiných případech se o výkon veřejné správy nejedná.
Vykonává-li Komora veřejnou správu, může ji vykonávat jen v případech a v mezích stanovených zákonem a způsobem, který zákon stanoví.
Veřejná správa se nachází primárně tam, kde zákon Komoře svěřil jinak výsostnou pravomoc státu,
tj. rozhodovat o právech a povinnostech jiných a v tomto rozsahu platí,
že Komora smí jednat výslovně tak, jak je jí dovoleno.
Komora vykonává veřejnou správu na úseku udělování, odnímání a pozastavování autorizací, jak přesně vymezil zákon a také vysvětlil v důvodové zprávě k zákonu.
Všude jinde, kde se nenachází veřejná správa,
se nachází již samostatná působnost Komory, projev samosprávy.
V samosprávě mají členové autonomii rozhodovat o svých záležitostech.
Mezi takové záležitosti spadá volba do orgánů Komory, vytváření statutárních předpisů a vše ostatní,
co nespadá do výkonu veřejné správy.
Mezi veřejnou správou a samostatnou působností Komory (dále samosprávou) se nacházejí všechny profesní komory,
v jednotlivostech se však jejich práva a povinnosti liší.
Např. zákon, který je společný pro ČKA i ČKAIT, upravuje některé podmínky pro obě komory různě.
Okruh záležitostí Komory, které spadají do svěřené veřejné správy, je však užší,
nežli okruh záležitostí, o kterých si Komora může rozhodovat v rámci samosprávy sama.
Vzhledem k tomu, že vedení Komory se, spolu se zcela
nereprezentativní 2% menšinou členů* 2%ČKA*, přítomných* na VH*2024, postavilo proti zavedení onlineVH*
a český právní řád nenabízí mnoho možností, jak se s tímto odporem Komory vypořádat, zůstávají v podstatě dvě cesty:
- skrze masovou účast členů* podporujících onlineVH* na běžné VH* (to se již 30 let ukazuje, jako nereálné splnit),
- nebo prostřednictvím právní pomoci advokátní kanceláře (AK) na VH*, resp. kombinací obojího.
Bez alespoň minimální spolupráce Vás, členů* ČKA (např. poskytnutím plné moci), bude mít však i AK značně svázané ruce.
Před valnou hromadou (VH*) 2024 byl včas předložen návrh na změnu JŘ*, který by umožnil všem členům* hlasovat na VH* on-line.
Během jednání VH* však došlo vůči návrhu na zavedení onlineVH* k naplánovanému, aktivnímu a soustředěnému odporu ze strany předsednictva i některých zaměstnanců Komory.
Pod záminkou údajného či domnělého nesouladu se zákonem o ČKA, se 2%ČKA* podařilo zabránit o návrhu na onlineVH* vůbec hlasovat.
Obě výše uvedené cesty (masová účast/AK) vedou k podání opakovaného návrhu na změnu JŘ*, tentokráte již podpořeným posudkem AK a jejich další aktivní pomocí a to na řádné VH*, nebo na mimořádné VH* (mVH*), kterou na základě žádosti alespoň 1/3 všech členů* předseda musí svolat.
Podpora AK bude důležitá zejména pro vypracování právního posudku, který potvrdí, že navrhovaná změna JŘ*, umožňující onlineVH*, je zcela v souladu se zákonem.
Bez tohoto posudku i bez další právní podpory, hrozí zopakování nerovné rozpravy, kdy slovo architekta, autora návrhu změny JŘ* a tohoto webu, bude stát proti slovu právního oddělení Komory a dalších odpůrců onlineVH*.