|
argumenty PRO a PROTI onlineVH* |
00 červeně "námitky" odpůrců onlineVH* |
||||||||||||||
ad 00 odpovědi, které nedostaly na VH*2024 prostor zaznít |
||||||||||||||
01 - "zákon onlineVH* neumožňuje", to ČKA tvrdí dlouhodobě - takto ultraortodoxně, zjednodušeně a účelově to vysvětluje tím, že Komora je veřejnoprávní subjekt a může jednat pouze způsobem popsaným v zákoně, což je ale jen menší půlka pravdy - ČKA přitom současně sama zavedla do svých řádů vícero jiných ustanovení, která také nejsou popsána zákonem. To ČKA vůbec nevadí, selektivně neuznává pouze možnost hlasovat na onlineVH*. |
||||||||||||||
ad 01 - Zbystřete pokaždé, když Vám někdo bude tvrdit, že něco nejde. Často to znamená jen to, že mu chybí vůle (a nechce to). Ale to jistě znáte z Vašich projektů, jakmile navrhnete něco jen trochu nestandardního, tak dodavatel najde hned několik důvodů, proč "to nejde". Zajímavá je následná fáze, když je vše hotovo a tentýž dodavatel si z výsledku ještě udělá reklamu, jak "to zvládli" (poté, kdy jste ho k tomu pracně donutili).
a) "Veřejná správa je činností podzákonnou" (Hendrych, Správní právo 2001) b) "stavovské předpisy nejsou pramenem práva a nejedná se o podzákonný právní předpis, jak je často mylně uváděno. Správní i Ústavní soud již dříve judikoval, že je v souladu s Ústavou nepovažuje za právní předpisy, ale za vnitřní předpisy samosprávné korporace. Pokud se týkají výkonu veřejné správy, musí respektovat ústavní rámec pro její výkon" (V. Sládeček, Obecné správní právo, 2019) a/b) Srovnáním obou výše uvedených výroků, musíme nutně dojít k jedinému možnému závěru, že tvorba stavovských předpisů na VH* není výkonem veřejné správy. - situací, které by se při jednání Komory daly s jistotou označit jako výkon veřejné správy, je ve skutečnosti jen málo (udělování autorizace, stavovský soud...). Zbytek je něco úplně jiného (vč. voleb a hlasování). - to jasně říká i zákonodárce v důvodové zprávě k zákonu o ČKA, cituji:
"K bodu 55 – § 23 odst. 5 : Doplňuje se výslovná úprava, že Komora představuje právnickou osobu, která je samosprávnou
stavovskou organizací a vykonává veřejnou správu na úseku udělování, odnímání a
pozastavování autorizací. Uvedené platilo již doposud, je však účelné toto jednoznačně uvést
v textu zákona."
- v kontextu mnoha dalších bodů na tomto webu je velice zajímavá i poznámka, že "Uvedené platilo již doposud", jak tvrdíme i o dalších věcech, které 2%ČKA* nechce slyšet, pokud to nemá jasně napsané v zákoně. A zde komoře i sám zákonodárce říká, že to ani nemusí být napsané a přesto to platí. - již dnes je ve vnitřních řádech Komory upraven způsob hlasování, přestože Komora současně tvrdí, že taková úprava vnitřním řádem není možná. Je to možné proto, že § 30 odst. 1 AZ odkazuje na takovou úpravu ve vnitřních řádech, jak je podrobněji rozebráno zde...
- dále z judikátů víme, že Komora je sice veřejnoprávní subjekt, ale ne jako každý jiný úřad (územní/věcný), proto s nimi jednání Komory nelze srovnávat úplně ve všem - je to subjekt zvláštního druhu: ČKA je zájmová osobní veřejnoprávní korporace někdy též uváděno jako neúzemní (potvrzeno literaturou i judikáty) - judikát Nejvyššího správního soudu říká, že povinnost Komory jednat jen způsobem určeným v zákoně, se ale týká pouze jednání při výkonu veřejné správy,tzn. že ve všech ostatních případech si Komora může své jednání upravit podle svých potřeb - z mnoha textů, judikátů i výkladů zákona na téma jednání Komor celkem jasně vyplývá, že Komora si může upravit vnitřními řády své jednání, pokud to nezasahuje do jejich zákonných povinností, pravomocí ani působnosti, přenesených z výsostné pozice státu. - onlineVH* je vnitřní organizační opatření, které nijak nezasahuje do zákonných povinností, pravomocí ani působnosti Komory
- tedy i v této odvaze posunovat hranice se od 2%ČKA* lišíme. Ta se odjakživa bojí úplně všeho, co nemá předepsané. Je to taková horror vacui v právu. - Nadpopsanost každého jednání je ale cesta do pekla, byť s dobrým úmyslem. - Jakmile jednou něco nad-definujete a zregulujete, zákonitě jednou nastane nová situace, na kterou jste nepamatovali a musíte ji znovu zpřesnit další definicí. To se nezadržitelně, avšak marně opakuje, protože celý neustále se měnící svět, stejně nikdy nepopíšete. Popis jakéhokoliv jednání narůstá geometrickou řadou, ovšem stejně tak rychle ubývá Vaší svobody. - Každou další definicí a zbytečným zpřesněním, však pouze zužujete budoucí možnosti, až Vám nakonec nezbudou možnosti téměř žádné. Taková smlouva či pravidla se začnou podobat nějakému pobytovému řádu v žaláři a ve výsledku jen brání užitečnému jednání. V podstatě se stávají konzervujícím, deterministickým a mrtvým plánem budoucnosti bez života.
stručný závěr ad-01:
- Ono je nakonec stejně jedno, jestli VH* spadá do veřejné správy nebo do samosprávy, takže Komora tím může argumentovat jak chce, ale marně. V obou případech je totiž podle zákona změna jednání v mezích zákona možná. U samosprávy je možnost změny pouze zřejmější. - dokázat kvalifikovaně, že zákon umožňuje onlineVH*, vyžaduje profesionální přístup, a proto to bude úkolem pověřené advokátní kanceláře viz SBÍRKA |
||||||||||||||
02 - dále ČKA uvedla argument, že "nic jako onlineVH* nebylo úmyslem zákonodárce i když to není nikde konkrétně uvedeno". |
||||||||||||||
ad 02 - zákon vznikl před 30-ti lety! Kdo z Vás měl tehdy mobil či internet? - co asi tak mohlo být něčím úmyslem v minulém století a vlastně i minulém tisíciletí? - co ale naopak můžeme naprosto jistě tvrdit, že úmyslem zákonodárce zcela jistě a v prvé řadě, bylo zajistit, aby VH* rozhodovala více než 50% členů* Komory - POZOR: více než 50% VŠECH členů* Komory, tedy nejen těch OSOBNĚ Přítomných* v jakési malé MístnostiVH*!!!! - tento preferovaný předpoklad zákona má přednost před všemi ostatními podmožnostmi a omezeními Komory - zákon sice umožňuje uskutečnit VH* i v menším počtu členů* za předpokladu, že všichni členové* Komory byli průkazně obesláni, ale tato možnost není zákonem preferována. Má být jen alternativou a pojistkou proti zablokování činnosti Komory, nikoliv setrvalé a dokonce jediné hlavní řešení. - Lze rovněž polemizovat, zda k takovému průkaznému obeslání důsledně dochází, když to se dříve dělo zcela neprůkazným emailem a i při poslední obesílce, již do datových schránek, stejně nebylo asi 50-ti členům vůbec doručeno a pokud u nich nedošlo ani k první aktivaci DS, zřejmě zde neplatí ani fikce doručení. - K naplnění zákonných podmínek kladených na usnášeníschopnost Komory nedochází a současně dochází k odporu 2%ČKA* proti návrhu na onlineVH*, která by tyto problémy řešila. Namísto toho je nadále kladem nerealistický požadavek na osobní Přítomnost* v MístnostiVH*, která pojme jen 7% členů - hlavní úmysl zákonodárce může tedy naplnit pouze onlineVH* - zákon komoře neklade žádné překážky v tom, aby si to zajistila organizačním opatřením a naopak oprávnění k tomu potvrzuje v § 30 AZ |
||||||||||||||
03 - "osobní setkání se nedá nahradit a nechceme o to přijít" |
||||||||||||||
ad 03 - toto je zbytečný pseudoargument, protože nikdo ani netvrdí, že by osobní setkání nebylo lepší, to všichni víme, že je - onlineVH* však umožní hlasovat i těm ostatním členům*, kteří se osobního setkání zúčastnit nemohou (čas, vzdálenost, nemoc...atd.) - v tom by se jim nemělo bránit, ale mělo by se jim to umožnit - podobně i handicapovaným osobám přece navrhujeme přístup do budov, přestože k takové potřebě ani nemusí dojít - onlineVH* je něco podobného, umožňuje osobám s handicapem osobní Přítomnosti* přístup do MístnostiVH* - je už každého věc, zda si pak zvolí osobní setkání nebo onlineVH* - možnost se i nadále účastnit VH* osobně, se tím ale nikomu nebere |
||||||||||||||
04 - "bude chtít diskutovat několik tisíc lidí, což je nezvladatelné. Vidíme i zde v sále, kde je jen něco přes sto lidí, že nemohou mluvit všichni." |
||||||||||||||
ad 04 - toto je opět zavádějící výmluva: - jednak onlineVH* dává nePřítomným* členům* v prvé řadě možnost realizovat svůj mandát*, tj. volit a hlasovat - součástí mandátu* alenení automatické právo diskutovat, to ostatně není realizovatelné ani dnes při osobní Přítomnosti* - i dnes mluví na VH* jen ti, kteří vystoupí u řečnického pultíku nebo i ti z publika, kterým moderátor umožní se krátce vyjádřit. Ani tak se na všechny nedostane.
- tak jako je to dnes na moderátorovi a na předsedovi, kdy diskuzi ukončí nebo ne, tak stejně tak i u onlineVH* bude záležet jen na moderátorovi, jestli vůbec a kolik připustí diskutujících - pokud by se většině zdálo, že nějaký problém není dostatečně probrán, mohou se jednoduše bránit tak, že budou hlasovat proti návrhu - když bude někdo chtít živě diskutovat, mít možnost osobně vystoupit na podiu apod., tak právě pro něj bude evidentně lepší se dostavit osobně - tím zároveň není vyloučena ani možnost, aby předem ohlášený člen* nemohl vystoupit i v on-line přenosu, což se mohlo hodit např. během pandemie - ale nic z toho nemůže být zástěrkou k tomu, abychom ostatním 4.100 osobně nePřítomným* členům* Komory neumožnili hlasovat |
||||||||||||||
05 - "požadavek na onlineVH* je podobný, jako bych já požadoval zřízení dětského koutku, aby mne na VH* mohly doprovázet děti, když je nemá kdo hlídat" - toto skutečně v rozpravě VH zaznělo |
||||||||||||||
ad 05 - toto byl absurdní argument hned ze dvou důvodů: - právě onlineVH* by dotyčnému umožnilo zůstat s dětmi doma a přesto hlasovat, pak by žádný dětský koutek už nepotřeboval - zřízení dětského koutku se studentkou na hlídání, by bylo jistě levnější, než byl catering, takže nakonec proč ne? - Já bych dětský koutek pro mladé (i staré) architekty-rodiče určitě podpořil, pokud by to mělo pomoci větší osobní účasti členů* na VH*, přesně řečeno, větší účasti, než jaká by byla na onlineVH* bez dětského koutku. |
||||||||||||||
06 - "my onlineVH* prostě nechceme" - "to už tady jednou bylo a zamítli jsme to" - "doufáme, že od toho bude minimálně na dalších pět let pokoj" - ano, i takové argumenty na VH*2024 skutečně zazněly |
||||||||||||||
ad 06 - nebyly to sice tak úplně argumenty, ale upřímná vyjádření a toho si cením - proč ho "oni" a kdo jsou "oni" (asi ona 2%ČKA*) nechtějí, to řečeno nebylo, to si musí každý domyslet sám - svým způsobem je to vlastně lepší námitka než ostatní, protože pokud "se nechce", pak se už nemusí hledat důvody jestli "to jde" nebo "nejde" a je to alespoň poctivá námitka |
||||||||||||||
07 - u onlineVH* "se nedá zkontrolovat, kdo skutečně hlasuje" |
||||||||||||||
ad 07 - to byla konečně konkrétní a také i relevantní obava, ale v zásadě zbytečná a dnes již historicky překonaná - přirovnal bych to k obavě, že z Vašeho elektronického bankovnictví bude někdo platit za Vás, jistě to je technicky možné a může se to stát - nebo k obavě, že Vaše výkresy orazítkuje a podepíše někdo za Vás, to se také možná v některých atelierech děje a s nástupem elektronického razítka může dít i nadále - v mém návrhu na změnu JŘ* se ale jasně uvádí, že osobní přístupové heslo k onlineVH* každého člena* bude zasláno do datové schránky, je tajné a ten za jeho zneužití odpovídá. To je stejné jako třeba heslo do Vašeho bankovnictví nebo PIN k platební kartě. - ostatně ani dnes při osobní účasti také nemáte jistotu, kdo skutečně Hlasovacím zařízením* hlasoval - vše je tedy postaveno na důvěře v poctivé jednání členů* a není pochyb o tom, že v obou variantách (reálná i onlineVH*) může vždy někdo hlasovat za Vás, pokud se třeba vzdálíte - u onlineVH* se však oproti osobní účasti dají udělat i různá doplňková bezpečnostní opatření, jako jsou např. v elektron. bankovnictví, že při delší nePřítomnosti* se Vám automaticky zruší možnost hlasovat, dokud neobnovíte heslo, apod. - ostatně při registraci na VH*2024 mne ani nikdo nelegitimoval, takže připojení k onlineVH* bude mít nakonec ještě průkaznější identitu, než má dnes osobní účast |
||||||||||||||
08 - "ten kdo přijde na VH* osobně, tak už tím dokazuje, že mu na Komoře záleží" |
||||||||||||||
ad 08 - To by platilo pouze tehdy, pokud by členství v Komoře bylo dobrovolné. Osobní přístup je naprosto irelevantní za situace, kdy je k povinnému členství v Komoře každý nedobrovolně donucen zákonem. - Přítomní* v MístnostiVH* by neměli mít žádná větší práva než nePřítomní* členové* - Přítomní* v MístnostiVH* nejsou ani morálně nadřazeni nePřítomným* členům* - žádní členové* nemusí nikomu nic dokazovat a přesto mají ze zákona mandát* hlasovat - typicky elitářská fráze 08 úplně ignoruje důvody osobně nePřítomných* členů*, reálné okolnosti, technické možnosti konání VH* a vlastně i celý kontext členství* - teprve možnost účasti všech členů* na onlineVH* pravdivě ukáže, zda vůbec a jak moc/málo členům* na Komoře skutečně záleží |
||||||||||||||
09 - "než onlineVH*, to by se mi spíše líbil slovenský model hlasování s plnou mocí" |
||||||||||||||
ad 09 - toto je sice trochu vedlejší otázka, ale vnímejme, že jako jediná nebyla úplně negativní. Reagovala jako dílčí náhražková alternativa na maximalistický požadavek onlineVH* - současně ale nepřímo říká, že to dnes ještě není možné. Právě to je ovšem velmi sporné, neboť ono to zřejmě již možné je, i beze změny JŘ. - všeobecné plné moci (PM*) na VH* použít nelze a zřejmě ani nikdy nepůjde - ovšem speciální PM*, na kterých bude uvedená odpověď, jak konkrétně na kterou otázku má zmocněnec hlasovat, by ČKA měla uznat již dnes - v základním modelu může specPM* použít pouze jiný člen* Komory, neboť jen on má právo se zůčastnit zasedání VH*, ale bylo by na složitější výklad, jestli pak tento člen* může použít specPM* pro další úkony vč. hlasování - "nepřenositelnost", uvedená v JŘ* (který není podzákonným předpisem), chápeme jako nepřípustnost všeobecných PM* ale použití specPM* nebrání. - problémů se specPM* je však více a dá se proto očekávat, že i tomu se bude 2%ČKA* zuby nehty bránit, protože užití specPM* není výslovně uvedeno v JŘ* (ani nemusí) - takže i touto právně náročnou otázkou, jak prosadit uznání specPM*, bude opět pověřena advokátní kancelář viz SBÍRKA, aby nám je pomohla použít již při prosazování onlineVH* |
||||||||||||||
10 - "po zavedení on-line hlasování v zahraničí, od něj opět ustupují," - to již od r.2016 stále tvrdí jeden externí poradce bez mandátu* hlasovat a ač netázán, zopakoval to v rozpravě veřejně na mikrofon jako pouhý host na VH*2024 - dále v téže rozpravě zopakoval, že onlineVH* údajně "neumožňuje zákon", aniž by uvedl jediný konkrétní důvod - tím PODSTATNĚ ovlivnil MNOHO členů*, aby hlasovali PROTI projednání možnosti onlineVH*, takže k samotnému hlasování o zavedení onlineVH* ani nedošlo - podle § 1a) JŘ* VH* však smí hosté na valné hromadě v rozpravě vystupovat pouze výjimečně a to se souhlasem VH*. Tento host žádný takový souhlas od VH* nedostal, což by asi v jiném případě bylo přehlídnuto jako nevýznamné, avšak v tomto případě to bylo velmi významné, neboť tím FATÁLNĚ A NEPŘÍPUSTNĚ, čehož si byl při své odbornosti jistě dobře vědom, OVLIVNIL ROZHODNUTÍ VH*. Rozhodnutí odmítnout hlasovat o zavedení onlineVH*, které má DALEKOSÁHLÝ DOPAD na všechny členy* ČKA. |
||||||||||||||
ad 10 - na tento další exces z JŘ* by se najatá advokátní kancelář měla možná také podívat - tento anachronický argument je zcela irelevantní z několika důvodů: - je to 8 let starý argument - je to argument typu: "není dobré u nás zavádět vysokorychlostní železnici, protože jedna paní povídala, že v jednom vzdáleném království nějakou kolejovou dráhu před osmi lety zrušili" - ani tehdy ani dnes jsme neslyšeli kdo a kde konkrétně od on-line ustoupil a na jak dlouho, zda dočasně nebo trvale - vůbec neříká PROČ od on-line někdo ustoupil, zda to byly před 8 lety ještě nedotažené technické podmínky (rychlost připojení, kapacita sw/aplikace na počet osob, nedostatečná identifikace, zabezpečení...atp.) nebo organizační důvody nebo právní důvody atd. atp. - vůbec neříká, zda ti, kteří od on-line v r. 2016 údajně ustoupili, jestli on-line po odstranění překážek později opět nezavedli - vůbec neříká, jak mnoho dalších subjektů na celém světě od r. 2016 naopak on-line zavedlo, což nás zajímá mnohem více - ale hlavně, i kdyby od onlineVH* někde možná skutečně ustoupili, stále to vůbec neznamená, že by na tom členové* ČKA přestali mít zájem - bylo by rovněž zajímavé zjistit, proč onlineVH* před jeho zrušením vůbec zavedli, když je to tak špatná věc |
konec |