7 min
slovník pojmů a zkratek
Pojmy jsou v dalších textech označeny hvězdičkou (s výjimkou zkratky ČKA).
Některé pojmy jsou šířeji rozvedeny v ostatních textech tohoto webu.
mandát*
- členský mandát* každého člena* vzniká udělením autorizace
- mandát* nezaniká Vaší nePřítomností* v MístnostiVH*, platí stále a všude
- mandát* zaniká pouze odebráním autorizace
- dnes je uplatnění vašeho mandátu* podmíněno osobní Přítomností* v Místnosti VH*, což právě má změnit onlineVH*
  onlineVH*
- konání VH* stávajícím způsobem, za současné možnosti hlasovat a volit i on-line
- členové* tak mohou uplatnit svůj mandát* i bez osobní Přítomnosti* v MístnostiVH*

- základní způsob s osobní Přítomností* v MístnostiVH* je však i nadále zachován a on-line připojení členové* jsou vzdáleně Přítomni* navíc. Výsledky obou hlasování se sčítají (osobně+online)

- členové* hlasují pomocí Hlasovacího zařízení*
- jako Hlasovací zařízení* může být použito cokoliv s připojením na internet (PC, ntbk, tablet, tlf.)

- Každý člen* má jeden hlas, ale více možností, jak ho uplatnit. Vedle dnes možné aklamační karty nebo přiděleného Hlasovacího zařízení* přibude nově i možnost on-line na vašem hlasovacím zařízení s přiděleným heslem pro účast na VH*.
- alternativně i ti osobně Přítomní* mohou být současně on-line, což je jen technicko-organizační podotázka různých typů hesel atd.
- onlineVH* proběhne stejně jako probíhala VH* dříve, avšak 98% osobně nePřítomných* členů* již nebude vyloučeno z demokratického rozhodování jen kvůli osobní nepřítomnosti, jako tomu bylo doposud
  Hlasovací zařízení*
> doposud používané "Hlasovací zařízení" může být nahrazeno čímkoliv připojeným k internetu <


- hlasování v ČKA dnes probíhá tak, že zvednete ruku s jakousi "aklamační kartou" nebo použijete mobilní Hlasovací zařízení*
- jedná se o způsob hlasování, který je upraven pouze ve vnitřních řádech a změna způsobu hlasování je v kompetenci komory, jak potvrzuje § 30 odst. 1 AZ


- Hlasovací zařízení* na VH* konané v sále FA ČVUT, vypadá jako starší tlačítkový mobil (viz prostřední foto níže)

- nikdo ale neříká, že by toto Hlasovací zařízení* nemohlo být připojeno přes internet a možná že dokonce už dnes i je, aniž by to účastníci (a zřejmě asi ani organizátoři) VH* věděli (minimálně na lokální wi-fi síti)
- nikde ani není psáno, že by Hlasovací zařízení* nemohlo být nahrazeno jiným výrobkem od jiné firmy (až se jednou pokazí), třeba mobilem/notebookem/tabletem, který s příslušným sw/aplikací umožní totéž a nejen totéž, ale dokonce odkudkoliv. No a nakonec proč ne náhodou zrovna Vaším vlastním mobilem, že?

- doposud používané vysílačky jsou vlastně Lokální Hlasovací zařízení*
- modernější verze se sw, jako např. váš mobil, pak bude Globální Hlasovací zařízení*
- lišit se budou jen ve vzdálenosti z jaké jsou schopné fungovat

- Váš vlastní mobil by již dnes mohl splňovat definici Hlasovacího zařízení* podle aktuálně platného JŘ*. Liší se jen v tom, že jste ho neobdrželi proti podpisu, což bude nahrazeno zasláním hesla do Vaší datové schránky

- stačí si to jen "uvědomit", "smířit" se s tím a "akceptovat" to
- bohužel naše Komora je stále ještě v tzv. fázi "popírání" a k "příjetí" má ještě dlouhou cestu (ad S.Freud, C.G.Jung..)



- prakticky se dá říct, že již dnes si ČKA může uvnitř MístnostiVH* vyzkoušet onlineVH* aniž by se v JŘ* změnilo jediné slovo!!!
- poté stači z JŘ* škrtnout slovo "Místnost" a onlineVH* bude v klidu existovat i bez současného cirkusu kolem mého návrhu a neustálých právních vytáček 2%ČKA*
- celý tento web je vlastně zbytečný a vznikl jen kvůli neochotě 2%ČKA*


  MístnostVH*


> požadavek na jednání v "Místnosti" si omezila Komora sama, zákon to nepožaduje <


- jednací sál pro konání VH*
- zákon přitom o žádné "Místnosti" nehovoří
- jako "Místnost" ji zbytečně nad rámec zákona uvádí pouze JŘ* ČKA
- ČKA si ve svém vlastním JŘ* sama dobrovolně omezila možnost volit i jinde a jinak
a pod vlivem své profesní deformace doslova uvěznila své členy* mezi stěny MístnostiVH*
- zrušit si to může zase jen sama ČKA, na to nepotřebuje měnit zákon, který jí již dnes dává možnost si konání VH* upravit podle vlastních potřeb

- kapacita MístnostiVH* bývá pro cca max. 300 osob, tj. jen pro cca 7% členů*, oprávněných voličů
- ČKA jako MístnostVH* připouští pouze fyzicky vymezený sál, ačkoliv tato definice nikde není
- ČKA neuznává rozšíření definice MístnostiVH* do prostředí internetu
- ČKA však paradoxně uznává rozšíření MístnostiVH* i na další fyzické prostory, viz umístění volebních uren mimo hlasovací sál
- ČKA paradoxně uznává změnu MístnostiVH* a dokonce i města kde se koná a to v průběhu zasedání téže VH*
- ČKA paradoxně uznává rozložení zasedání téže VH* do více dní (to některé subjekty skutečně mohou)
- nic z toho přitom zákon nepopisuje a můžeme namítnout, že se zásadně změní včera zaregistrovaní účastníci, takže to spíše připomíná dvě VH* za sebou s různým obsazením, přičemž ta druhá VH* nebude řádně předem ohlášena, atd.
- ČKA paradoxně uznává i zasedání představenstva on-line, to jí taky nevadí
- vlastně komoře nevadí nic, co se jí zrovna hodí a naopak všechno, co se jí nehodí pak pro jistotu neumožňuje zákon


- přesto pouze o onlineVH* ČKA účelově tvrdí, že ji zákon údajně neumožňuje, ale zde i zde dokazujeme, že to možné je a že onlineVH* ve skutečnosti blokuje pouze vlastní JŘ* ČKA
- 2% architektů dělí od ostatních 98% architektů reálné stěny, jak příznačné pro tuto profesi...

- o zrušení hlasovací bariéry pro 98%ČKA* si vyhrazuje právo rozhodovat zase jen ona 2%ČKA*, což je absurdní a z nadhledu i bezprávní situace, když o způsobu většinového hlasování má rozhodnout menšinové hlasování
- my se zde nebavíme o těsném výsledku 49/51 ani o 30/70, ale o poměru 2/98 !!


  Přítomnost*
> požadavek na osobní Přítomnost* v MístnostiVH* si omezila Komora sama, zákon to nepožaduje <


- zákon hovoří o usnášeníschopnosti VH* za Přítomnosti* členů*
- zákon neuvádí, jestli Přítomnost* musí být osobní nebo zda může být zprostředkována přes internet
- zákon však ve všech ostatních případech, kde na tom trvá, uvádí pojem "nezbytná osobní přítomnost", což právě v zákoně o ČKA neuvedl
- zákonodárce v důvodové zprávě k zákonu také výslovně uvádí, že volba do orgánů Komory může být distanční, tedy i přes internet, čímž dal zákon jasně najevo, že i takto významný akt povoluje platně provést i bez Vaší nezbytné osobní Přítomnosti*, přičemž si byl vědom, že tento akt se podle téhož zákona koná právě na VH*, jakožto první možnost před druhou možností volby všemi členy*
- již samotný fakt, že JŘ* vůbec zavedl pojem "osobní Přítomnosti*" a dokonce ho ještě utvrdil i nutným pobytem v MístnostiVH*, svědčí o tom, že se jedná o vědomé zúžení možností zákona
- zrušení podmínky osobní Přítomnosti* u volby je klíčové i pro zjištění možnosti osobní nePřítomnosti* u ostatního hlasování, neboť zákon provázal konání voleb s konáním VH* a současně nelze VH* ubírat žádné její pravomoce, tudíž se obloukem dostáváme k zákonné možnosti osobní nePřítomnosti* na VH* jako celku, tedy i u ostatního hlasování, než jen volby hlasováním

- vzdálená Přítomnost* na VH* nezasahuje do výkonu veřejné správy a ani nemůže, protože VH* není výkonem veřejné správy viz zde..
- vzdálená Přítomnost* je jediný způsob, jak zajistit naplnění přednostního požadavku zákona na nadpoloviční účast všech členů* na VH*

- praxe již dávno posunula výklad Přítomnosti* do distančního způsobu u mnoha jednání, kde to dříve nikdo nepředpokládal: Svědci před soudem, zkoušky nejrůznějšího druhu, veřejné projednání územního plánu atp., to vše se již dávno děje on-line. Je pravda, že v některých případech se na to musel upravit příslušný zákon, vyhláška, nebo alespoň metodika ministerstva. Není však nutné na to vždy čekat, zejména pak ne u ČKA, která má zákonnou možnost si způsob jednání upravit vnitřním předpisem sama, jak i doposud již činila.

- judikát např. uvádí, že nejen volba ale i hlasování přes internet na VH obchodních korporací je možné, ačkoliv to zákon výslovně neuvádí a dále, že i hlasování v zastoupení se specPM* je rovněž možné, přestože to není uvedeno ve stanovách, neboť tam ani uvedeno být nemusí. Soud v analogickém případě upřednostnil právo jednotlivce se nechat zastupovat, před stanovami společnosti.


- bude úkolem našich advokátů dokázat a obhájitviz SBÍRKA, že vzdálená Přítomnost* je možná i u veřejnoprávních korporací zájmové samosprávy, jakou je ČKA a také, že hlasování se specPM* je rovněž možné, ačkoliv to JŘ* výslovně neuvádí
PM* - všeobecná plná moc
- nelze ji použít k zastupování na VH*
  specPM* - speciální plná moc
- specPM* přesně určuje, jak má zmocněný zástupce u konkrétní otázky hlasovat
- ani specPM* nelze použít v zákonem vyloučených případech (např. u všeobecných voleb)
- zákon o ČKA užití specPM* nevylučuje a ani nepřímo to nelze z ničeho dovodit
- specPM* lze použít pro hlasování na VH*
- uznání specPM* pro hlasování o zavedení onlineVH* bude velmi důležité, neboť bez toho byste museli přijet osobně v tak velkém počtu, abyste přehlasovali 2%ČKA* (což se na VH*2024 právě nestalo a proto vznikl tento web)
- tímto problémem, jak prosadit uznání specPM*, proto bude pověřena advokátní kancelář viz SBÍRKA , aby nám je pomohla použít již při prosazování onlineVH*

- mějme stále na paměti, že umožnit běžné hlasování se specPM* o možnosti budoucího on-line hlasování nadpoloviční a až 98% většině všech členů* je v zájmu až 98% členů*, který výrazně převažuje nad zájmem 2% menšiny, která si to nepřeje
- obecně pak platí, že jakékoliv hlasování o způsobu hlasování, je vždy v zájmu většiny, resp.:

neexistuje žádný jiný silnější zájem na naplnění preferenční podmínky zákona o ČKA, než je právě zájem umožnit NADPOLOVOČNÍ VĚTŠINĚ VŠECH členů* hlasovat na VH*


- už víme a dá se očekávat, že i tomu se ale bude 2%ČKA* zuby nehty bránit, protože užití Spec.PM* není výslovně uvedeno v JŘ* (ani nemusí), a to např. s odkazem na podmínku osobní Přítomnosti* či nepřenositelnosti Hlasovacího zařízení* apod.

- je více než sporné, jestli Komora vůbec může odmítnout akceptovat specPM* jen na základě vlastního vnitřního předpisu (řádů), které vůbec nejsou podzákonným předpisem viz zde.., když podle jiného zákona (NOZ), máte právo plnou moc použít, kteréžto právo může vyloučit zase jen jiný zákon, přičemž zákon o ČKA ji nevylučuje

- Jednání v zastoupení PM* je právně rutinní záležitost, ale v tomto případě je poněkud složitější. Jistě je však tento problém řešitelný. Příkladem je judikát, kde se jistá korporace (sice ne samosprávná, tedy podle ZOK, ale to pro srovnání nevadí) rovněž podobně vymlouvala, že stanovy neumožňují PM*. Přesto u soudu vyhrál stěžovatel, který se domáhal jejího uznání. Soud upřednostnil zákonné právo stěžovatele na použití PM* před vnitřními předpisy/stanovami korporace. A co je JŘ* ČKA? Vnitřní, nikoliv podzákonný, předpis samosprávné korporace.

ČKA / Komora


- Česká komora architektů
- na tomto webu též označována jen jako "Komora", občas také "cech"

- Sl. komora / Lit. kamara/ Ir. camra/ Ger. Kammer/ Ital. camera/ Span. camara/ Fr. chambre/ Lat. camara, camera/ Gr. καμάρα/ Iran. kamará/ protoIndoIranian kamárati...
- původně ve významu uzavřený zaklenutý prostor, klenba, sklep na potraviny...
- později řada dalších přenesených významů, až např. po camera obscura/camera lucida...fotoaparát...ČKA


- ČKA je osobní ZÁJMOVÁ veřejnoprávní korporace (potvrzeno literaturou i judikáty)
- někdy též uváděna jako NEÚZEMNÍ samospráva, což je velmi důležité označení s důrazem na větší volnost v jednání, než má územní samospráva (obce)
- existence zájmové samosprávy ČKA nevychází z ústavy, na rozdíl od územní samosprávy
- tyto obecné definice jsou klíčové pro určení konkrétních možností způsobu jednání Komory a druhu jejích právních aktů
- způsob jednání Komory a rozsah její veřejné správy nelze mechanicky srovnávat ani se státní správou a dokonce ani ne s územní samosprávou
- zákon výslovně stanovil, že ČKA "vykonává veřejnou správu na úseku udělování, odnímání a pozastavování autorizací" Nic víc!!!
- veškeré ostatní jednání Komory je samosprávou, vč. konání VH* i tvorby vnitřních předpisů/řádů
- zákon rovněž stanovil, že výkon veřejné správy musí být "v mezích zákona", což není totéž jako vždy u státní správy a částečně u územní samosprávy, doslovně "podle zákona"
- způsob samosprávného jednání si může Komora upravit podle svých vlastních potřeb, což už dnes dělá
- závěrem je vhodné podotknout, že označení "zájmová" není úplně přesné za situace, kdy členství v Komoře je povinné a navíc řada členů* ani nepociťuje, že by jejich zájmy byly nějak zvlášť hájeny

člen* - každý řádný člen* ČKA s platnou autorizací
- cca 4.200 architektů
- každý člen* má mandát* volit a hlasovat (viz výše)
VH*
- Valná hromada ČKA
- podle zákona je v prvé řadě usnášeníschopná za Přítomnosti* nadpoloviční většiny všech členů*.
- Toho chceme docílit zavedením onlineVH*

- podle JŘ* je usnášeníschopná za OSOBNÍ Přítomnosti* libovolně malého počtu členů* v místnostiVH*, bez jakékoliv limitní podmínky pro minimální účast.
- Za zachování tohoto nedemokratického stavu, brojí všemi prostředky 2%ČKA*.

- s méně než 1/2 všech členů* se VH* může usnášet pouze tehdy, pokud byli všichni členové* řádně obesláni. To se doposud dělo velmi nedůsledně a zpochybnitelně.
- v praxi se VH* účastní 2% (někdy i méně) až max 3% členů* a Komora stále ještě považuje výsledky i takovýchto VH* za demokratické, jak ostatně na mikrofon prohlásil moderátor na VH*2024
- podle JŘ* se může konat jen v MístnostiVH*
- doposud se konala 1x/rok
- POZOR: nově bude VH* jen 1x/2 roky, takže šance na prosazení změn prudce klesne!
mVH* - mimořádná Valná hromada ČKA
- předseda ji může svolat kdykoliv a to i opakovaně
- na žádost min. 1/3 členů* ji předseda musí svolat
JŘ* - jednací řád
- zákon u Komory použil pojem "řády", čímž je odlišil od stanov obchodních korporací
- pozor: stavovské předpisy nejsou pramenem práva a nejedná se o podzákonný právní předpis, jak je často mylně uváděno. Správní i Ústavní soud již dříve judikoval, že je v souladu s Ústavou nepovažuje za právní předpisy, ale za vnitřní předpisy samosprávné korporace
- vyhláška obce je podle Ústavy podzákonný předpis, avšak vnitřní řády Komory ne!
- pravidla JŘ* si určila ČKA sama a může si je i sama měnit
- jsou to vnitřní pravidla ČKA, která zákon neurčuje
- způsob konání běžné VH* je popsán právě v JŘ* (ne v zákoně)
- způsob a možnost konat onlineVH* bude rovněž popsán v JŘ* (ne v zákoně)
- onlineVH* je vnitřní organizační opatření, které nijak nezasahuje do zákonných povinností, pravomocí ani působnosti Komory a proto si ho může ČKA do JŘ* zavést beze změny zákona. To potvrzuje i zákon v § 30 odst. 1 AZ.
2%ČKA*
- absolutně nereprezentativní zastoupení členské základny s naprosto mizivou legitimitou
- současné představenstvo ČKA, zvolené cca 2% členů*
- dále ti osobně Přítomní* členové* na VH*2024, kteří hlasovali proti onlineVH*
- zaměstnanci a externisté právního odd. ČKA, nejsou členové* ČKA, nemají autorizaci a nemají mandát* hlasovat, přesto svými názory i činy, hrubě porušujícími JŘ*, zásadně ovlivnili hlasování VH*2024 proti onlineVH*
98%ČKA*
- ostatní členové* ČKA (mimo 2%ČKA*), tzn. nula až max.98% členů* ČKA
- obvykle osobně nePřítomní* na většině/všech VH*
- mají autorizaci, mají mandát* hlasovat
- dnes však nemohou (prakticky nesmí) hlasovat, pokud nejsou osobně Přítomni* v MístnostiVH*

Pozn.:
i mezi 98% členy* se jistě mohou vyskytnout členové*, kteří by hlasovali proti onlineVH*, tj. jako 2%ČKA*. Poté by se poměr samozřejmě změnil, ale anketa napovídá, že to bude pravděpodobně jen malá část členů*. Skutečnost se bohužel neukáže ani po této výzvě, protože je ověřeno, že mnoho členů* už nereaguje na vůbec žádné podněty, ani kladné ani záporné a bohužel neřeknou ani to, že se zdrželi hlasování...
konec
>